WAT IS AUTISME

Er bestaan vele vormen van Autisme: "Klassiek" autisme, PDD-NOS, Asperger, MCDD, Rett en misschien nog wel meer vormen. Voor het gemak noemen we alles ASS (Autisme Spectrum Stoornis).

ASS is een aangeboren, onzichtbare stoornis in de hersenen. Noem het maar rustig een handicap die veel onbegrip opwekt.
Er valt immers niets te zien aan een kind met ASS. Bovendien zijn niet alle kinderen met ASS gelijk. Er zijn zware gevallen maar ook minder zware en de kinderen reageren allemaal anders op de dagelijkse situaties. Wat voor de een een drama is, is voor een ander nog acceptabel. Toch hebben alle ASS-ers veel met elkaar gemeen. Het is lastig om ASS te hebben en om niet begrepen te worden. Je moet zien te overleven in een wereld die steeds sneller wordt en die een taal spreekt die je niet kunt verstaan. Een wereld die je niet meer kan bijbenen, die je niet begrijpt. Je raakt achter, steeds verder tot je volkomen verbijsterd in een isolement verdwijnt.

Kinderen met de stoornis "klassiek" autisme leven volledig in hun eigen wereldje en sluiten zich nagenoeg overal voor af. Toch zoeken deze kinderen contact met de "buitenwereld". Bij een beperkte groep mensen, waarbij het kind zich veilig voelt, kan het contact zoeken. Weliswaar op hun niveau en op hun manier. Om u even een beeld te geven ... u kunt "klassiek" autisme vergelijken met vrijwillig blind en doof zijn. Niet om niets te kunnen zien en horen, maar om zich af te schermen voor alle prikkels die hen overspoelen.
Uit deze stoornis zijn alle overige vormen van autisme afgeleid.

Kinderen met ASS willen graag een deeltje zijn van de wereld, ze willen graag contacten en relaties met de mensen om hen heen, maar hebben geen idee hoe ze dat moet doen. Ze voelen zich minderwaardig omdat ze niet deel kunnen nemen aan het “normale” leven. Wat gaat er in de ander om en waarom “moet” ik hen aankijken. Allemaal vragen waar een kind met ASS geen antwoord op heeft. Misschien denkt u: 'ze kunnen toch praten en dus communiceren als ieder ander?' Ja, dat klopt. Maar kunt u communiceren met iemand die alleen Chinees spreekt? En die in een cultuur leeft waar u niets van begrijpt …
U praat langs elkaar heen zonder elkaar te begrijpen. Juist de hele "gewone" dingen in het leven gaan bij mensen met ASS niet vanzelf. Zij weten niet precies hoe ze het beste kunnen reageren op andere mensen of op een dagelijkse gebeurtenis. Soms doen ze dat op een hele aparte, voor ons ongewone manier.
Iedereen met ASS heeft zijn eigen unieke persoonlijkheid en zijn eigen talenten. Soms ook speciale gaven om hun “gebreken” te ondervangen. Iemand die plotseling blind wordt ontwikkeld een speciale gave om beter te kunnen horen. Ook een kind met ASS ontwikkeld zijn/haar eigen gaven om zich beter te kunnen handhaven in deze wereld.

Door ons in te leven in hun manier van denken en doen en onze manier van omgaan met hen hierop aan te passen, ontstaat er een waardevol contact.