SCHOOL

SCHOOL EN HUISWERK
Overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs kan voor jou heel traumatisch zijn. Het is verstandig om je goed voor te bereiden. Ga altijd naar de opendagen van scholen om te ontdekken of die school iets voor jou is en of je daar de juiste hulp krijgt aangeboden. Het je al een school op het oog? Ga dan toch nog naar de overige scholen. Dan kan je zien waarvoor je niet kiest. Vaak is dit een goede motivatie voor je uiteindelijke schoolkeuze.
De grootste verandering is die van je schoolomgeving en zelfs de lessen zullen anders gaan verlopen. Vanaf nu heb je per lesuur (soms blokuur = 2 uren achterelkaar) een ander vak en een andere docent. Bovendien wordt je overladen met huiswerk.
Huiswerk maken is niet leuk en kost veel tijd. Daarom is het een goede zaak om je huiswerk goed te structuren en te plannen. Hieronder staan enkel tips om je huiswerk in goede banen te leiden.
- Gebruik je agenda alleen om je huiswerk in op te schrijven. Plak er vooral geen plaatjes in want die leiden af.
- Noteer je huiswerk op de dag dat het af moet zijn.
- Verdeel je leerwerk in korte blokken en plan die ook in je agenda voor dat je alles moet kennen. Het is beter om 3 x 5 minuten te leren dan 1 x 15 minuten.
- Heb je leerwerk van meerdere vreemde talen (Idioom)? Leer die dan niet achter elkaar aan. Want het risico is enorm groot dat je de woorden van de verschillende talen door elkaar gaat halen.
- Heb je voor een dag geen of weinig huiswerk? Werk dan vooruit. Dan hoefje later niet zo veel te doen.
- Maak je huiswerk bij voorkeur op je eigen kamer en zorg voor een opgeruimd bureau. Zet geen radio aan, geen TV of welke vorm van afleiding ook maar.
- Bij thuiskomst uit school neem je een korte pauze en maak daarna direct je huiswerk. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt om te beginnen.
- Het is heel verleidelijk om met het huiswerk te beginnen dat het leukste of makkelijkste is. Het is beter om met het moeilijkste vak te beginnen.
- Zorg voor een goede gezondheid. Nu hoor ik je denken, wat heeft dat met huiswerk te maken?
Eten van slechte voeding (veel zoetigheid, patat, chips ed.) gaat ten koste van je concentratie en maakt je lusteloos.
Zorg ook voor voldoende nachtrust. Je bent immers nog in de groei en ook je hoofd heeft rust nodig om alle indrukken te verwerken. - Doe naast je school ook aan lichaamsbeweging. En dan bedoel ik niet met je vingers het ritme van je muziek natikken. Maar doe iets aan sport. Door lang stilzitten op school en thuis verslappen je spieren.