AUTISME ANDERS BEKEKEN

AUTISME ANDERS BEKEKEN
Autisme is feitelijk niets anders dan het hebben van een verstoorde werking van je zintuigen. Je zintuigen (zien, horen, ruiken, voelen en proeven) werken met een flinke vertraging of de opgevangen prikkels komen helemaal niet aan. Het kan ook zijn dat je zintuigen heel direct werken, met onmiddellijke overprikkeling tot gevolg. Je stoppen slaan door en een ander mechanisme (woedeaanval of je terug trekken) wordt in werking gesteld om te kunnen overleven in de jungle, ook wel onze wereld genoemd.
Alles wat je doet heeft met je autistische stoornis te maken.
- Je omgang met anderen
- Je taal en voorstellingsvermogen
- Je motorische vaardigheden
- Je zelfbeeld
- Je gevoelens en emoties
- Begrip van de dagelijkse wereld en de plaats die je erin inneemt.
Al onze kennis komt voort uit werkelijk beleefde ervaringen. Er is echter verschil in hoe we zien, horen, voelen en hoe we de dingen interpreteren. We mogen niet vergeten dat jij er niets aan kan doen dat je de “verkeerde dingen” ziet of hoort. Sterker nog, je weet niet eens dat je de dingen anders ziet of hoort.
Op jonge leeftijd leren we o.a. kleuren te onderscheiden. Onze ouders helpen ons daarbij. De kleur van deze website is oranje. Maar wat als iemand je geleerd heeft dat dit geen oranje is maar paars. Dan kunnen er grote vergissingen/misverstanden ontstaan. En dat is dagelijkse realiteit voor mensen met een autistische stoornis.
Jij begrijpt de ander niet
En de ander begrijpt jou niet.
Begrijpen dat je anders bent is een ontdekking. Maar voor jou is het leven met autisme heel vanzelfsprekend. Het is voor jou je eigen wereld en daarmee de enige juiste wereld.
Hoe ouder je wordt hoe meer je weet over je autistische stoornis en waar jou persoonlijke problemen zitten. Je bent je steeds meer bewust hoe je jou stoornis kunt leiden en bijsturen. Uiteindelijk zul je sterker zijn, flexibeler en je bezit over een voor jou passende denksystemen.
In plaats van die onhandige, rare eend zul je uitgroeien tot een prachtige zwaan.
You will survive!