HULPMIDDELEN

PICTOGRAMMEN

Autisten zijn over het algemeen beelddenkers. Een plaatje zeg veel meer dan woorden. Geef ze een dagprogramma in pictogrammen zodat ze weten wat ze gedurende de dag kunnen verwachten. Bespreek dit ’s ochtends vroeg of als dit nog te veel onrust geeft gedurende de nacht, de avond ervoor.
Pictogrammen geven een kind rust en houvast.

U kunt zelf pictogrammen downloaden bij Sclera Picto's. Maar u kunt hier ook de meest voorkomende picto's downloaden. Het enige dat u hoeft te doen is het bestand printen op stevig wit papier, uitsnijden, evt. lamineren en de prictogrammen zijn klaar voor gebruik. Klik hier om de PDF-file van pictogrammen te openen.

Nieuw is de Picto Selector.
Picto Selector is een gratis Windows programma met bijna 6 duizend pictogrammen afkomstig van Sclera. Met deze Picto Selector kan je zelf je dagprogramma’s maken en printen zoals jij dat wilt. www.PECSforAll.com

AUTIPLAN

AutiPlan is planningssoftware, voornamelijk gericht op kinderen en volwassenen met een stoornis in het autistisch spectrum.
De basisversie is GRATIS voor thuisgebruik! Bekijk de website van AutiPlan voor meer informatie

FOTOSTRIP TER BEVORDERING VAN ZELFREDZAAMHEID

Veel kinderen met ASS (maar ook zonder) hebben moeite met het zelf aansturen van taken. Zo heeft mijn dochter problemen met het tandenpoetsen. Terwijl ze bezig is met poetsen heeft ze teveel andere dingen aan haar hoofd, waardoor de rechterkant twee minuten lang gepoetst wordt en aan de linkerkant wordt helaas niet meer gedacht. Om haar te ondersteunen heb ik een fotostrip gemaakt van het poetsen en die op de spiegel in de badkamer geplakt. Zo kan ze stap voor stap zien en lezen wat ze moet doen EN hoe ze het moet doen. Het voordeel van een fotostrip is dat het geen afstandelijk plaatjes zijn. Het materiaal is gelijk “eigen” en dus vertrouwd.


Deze manier van hulp kan natuurlijk voor alle mogelijke taken gebruikt worden.

Mocht u nu denken: Dat wil ik graag ook MAAR ik ben niet zo handig met de computer… dus laat maar! Dan laat u een waardevol hulpmiddel verloren gaan. Als u mij de taakgerichte stap-voor-stap foto’s van uw eigen kind in .jpg aanlevert kan ik u helpen met het maken van een fotostrip. Kosten: slechts € 7,50 per fotostrip. Die dan gelamineerd en wel bij u thuis bezorgt wordt door de post. Klik hier om me te mailen

KALENDER

Welke dag is het vandaag? Voor de meeste kinderen is het lastig om daar een antwoord op de geven. Daarom heb ik een speciale wissel-kalender gemaakt van kleine kaartjes om op het whitebord te hangen. Ze zijn overzichtelijk en toch neutraal van kleur. Ik wil mijn kalender graag met u delen.
Speciaal voor meisjes heb ik er een met veel roze en voor jongens een met veel blauw.



Klik hier om de PDF-file van "kalender meisjes" te openen.
Klik hier om de PDF-file van "kalender jongens" te openen.


BOEKEN

Er zijn heel veel boeken over Autisme (en aanverwante stoornissen). Veel daarvan zijn gevuld met symptomen en kenmerken van Autisme. Hoofdstukken vol geschreven over wat "onze" kinderen niet kunnen en begrijpen. Persoonlijk word ik daar heel erg verdrietig van. Dergelijke boeken zal ik dan ook niet opnemen. Wel de boeken waar we als ouders/verzorgers iets aan hebben.

  • Geef me de 5
    Colette de Bruin
    ISBN 978-90-75129-64-9
  • De gave van ADHD. Verander de zwakke punten van je kind in sterke punten
    Lara Honos-Webb
    ISBN 978-90-8840-018-6
  • Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
    Kaat Timmerman (Meichenbaum methode)
    ISBN 978-90-334-4954-3
  • Ik heet niet dom - leren leven met een leerstoornis
    Anny Cooreman, Marleen Bringmans
    ISBN 978-90-334-5033-4
  • Ben jij anders? (boek voor kinderen met autisme 8-12 jaar)
    yvonne Gerrits-Douma ISBN 978-90-666-5774-8
  • Ik en Autisme (boek voor kinderen met autisme / vanaf 8-9 jaar)
    Nathalie van Kordelaar, Mirjam Zwaan ISBN 978-90-856-0530-0

OVERIGE BOEKEN

  • De Paardenjongen
    Rupert Isaacson
    ISBN 978-90-23440-19-2
    De zoektocht van een vader naar de belevingswereld van zijn autistische zoon


  • http://gilliannaysmith.com/ Voor een Engelstalige versie van boek en DVD.

SOFTWARE EN OVERIGE ICT-PRODUCTEN MET HOGE KORTINGEN

Wat niet bij veel ouders bekend is, is het feit dat je goedkoop legale/officiële software en andere ICT-producten kunt kopen met hoge kortingen. De kortingen kunnen oplopen tot wel 90% van de winkelprijs. Voorwaarde is wel dat je een schoolgaand kind moet hebben.

Ouders van basisschoolleerlingen en studenten van Hogescholen en Universiteiten kunnen terecht bij www.surfspot.nl
Ouders van leerlingen van het (V)MBO, VWO, HAVO en ROC kunnen terecht bij www.slimdirect.nl